torsdag den 2. december 2010

Cookies til at decorere på.


Disse cookies er bagt af denne Sukker Cookies basisopskrift.

300 g hvedemel
1 teskefuld bagepulver
170 g smør
100 g sukker
1 stort æg
vaniljesukker

Bland mel, vaniljesukker og bagepulver i en skål. Smør og sukker piskes let og luftigt med håndmixer eller i en røremaskine. Æg tilsættes og dejen røres ensartet. Tilsæt melblandingen af 2 gange og rør til dejen er samlet. Pas på ikke at rører for længe.

Saml dejen til en kugle og pak den ind i film eller en frostpose, og læg den på køl i 30 min. Dette sikre at dejen er mere fast, når den rulles ud.

Når dejen skal rulles ud, kan det gøres på et melet bord, men for meget ekstra mel i dejen, ændre på konsistens og smag i de færdige cookies.
Derfor ruller jeg dele af dejen ud imellem to stykker bagepapir, således at jeg     sikre mig, at dejen ikke bliver tilsat mere mel.

Rul dejen ud i ½ cm tykkelse, og stik kager ud med kageudstikkere af dit valg. Fjern dejen mellem kagerne og læg småkagerne med bagepapiret siddende under dem på en bageplade og sæt den i køleskabet i min 1 time. Dette sikre at kagerne holder deres form bedre under bagningen. Cookies bages ved 175 gr. til de er let gyldne i kanterne. Hvis du lader kagerne stå yderligere på bagepladen et par min. inden de overføres til en rist, for at køle af, opnår du at cookies som er lyse, bliver færdigbagte og sprøde, da du udnytter den sidste varme fra pladen. Desuden er nybagte varme cookies skrøbelige og skal håndteres forsigtigt indtil de er kølet af og blevet faste.

Tip til smagsvarianter.

Krydercookies opnås ved at tilsætte 1 spiseske brunkagekrydderi (1 teskefuld kanel, ½ teskefuld kardemomme, ¼ teskefuld muskatnød)
Citroncookies opnås ved at tilsætte 1 teskefuld finthakket citronskal.

Mandelcookies opnås ved at erstatte vaniljesukkeret med 1 teskefuld mandelessens.

Cookies kan decoreres med udrullet sugarpaste, eller royal icing (flormelis, pastauriseret æggehvide og citronsaft pisket sammen).


Kilde: Confetticakes vanilla sugar cookies.

Smagsvarianter er mine egne ændringer.
 


 

2 kommentarer:

  1. Hvor de er fine! Flotte billeder du har taget :)

    SvarSlet
  2. Tak Pia :) Det er nok mere held end kløgt at billederne er fine ;)

    Tak for sidst, det var hyggeligt ;)

    SvarSlet